Dr. W.H.M. Smeets
Kasteel Aldengoorstraat 15E
6222 WH Maastricht
06-10751737


BTW: NL1571.76.642.B01- KvK: 14106996
ING: 3762802 - IBAN: NL 19 - PSTB 0003 7628 02 - BIC PSTBNL21
Informatie over Wiel Smeets
Onderzoek naar jongeren en hun spiritualiteit
Advies bij spirituele begeleiding van jongeren
» Beleidsonderzoek en
   beleidsadvies

» Lezingen en workshops
» Coaching van vakkrachten

Individuele spirituele begeleiding
Publicaties en lezingen
» Artikels

Boeken
» Tegenstrijdig Ongeloof
» Verleiden tot God
» Is er leven na de dood?
   + toelichtende artikels!

Boeken
» Verleiden tot God
» Filmfragment Jozef-project basisschool Oda Maastricht

Dramales rond het thema ‘Jozef zit in de put’



Commentaar van dramatherapeute Femke Crutzen:
De opdracht bij het verhaaldeel ‘In de put zitten’ laat de kinderen in een kring de dreiging opbouwen van de broers tegenover Jozef. Jozef zit in het midden van de kring en wordt door de kring ingesloten. Dit wordt begeleid door spannende muziek. Jozef steekt een kaars aan op het moment dat hij ingesloten is. Hierdoor lost de kring op en kan Jozef zich weer veilig voelen. De leraar die deze opdracht begeleidt, neemt de opdracht heel serieus, hij brengt dit over op zijn klas. Hij laat in zijn houding zien hoe je je concentreert en geeft daarbij nog concrete tips:
‘Leef je in, laat de muziek zijn werk doen.’ Hij geeft tijdens de opdracht gestalte aan de bewegingen die bij de dreiging horen door zelf mee te doen in de kring. De kinderen hebben een hoge concentratie tijdens de opdracht. Dit kun je zien aan hun mimiek. Bovendien laten ze hun bewegingen ontstaan vanuit hun eigen beleving. De kinderen versterken elkaar hierin doordat ze een groep vormen.
Na de opdracht vraagt hij de kinderen naar wat ze gezien hebben, wat er tijdens de opdracht is gebeurd. Dit is een open vraag waarin de kinderen de ruimte krijgen hun beleving onder woorden te brengen. In antwoord op de vraag hoe Jozef zich voelde in de put noemen ze: eenzaam, bang, verdrietig, wanhopig. Daarnaast geeft de leraar betekenis aan wat er is gebeurd, hij benoemt bijvoorbeeld dat Jozef zichzelf overwonnen heeft toen hij de kaars aanstak en de broers verdreef.

Les mandala-tekenen rond het thema ‘Jozef vergeeft zijn broers’



Commentaar van crea-therapeute Mieke Verhooren:
Kinderen van groepen 3 t/m 6 maakten mandala’s met de lemniscaat als vorm. Aan de eindproducten is te zien dat de kinderen de opdracht hebben begrepen en ze met naar binnen gerichte aandacht hebben gewerkt. Kinderen van groep 1 kregen stukken hout. Ieder een uitgezaagd stuk van een grote houten cirkel. Deze werd met stukjes gekleurd papier beplakt. Alle beplakte segmenten werden in elkaar geschoven tot een cirkel. Leuk om te zien dat de kinderen erg geconcentreerd werken. Ze zijn stil en aandachtig wanneer de leerkracht de verschillende delen in elkaar legt en zichtbaar verwonderd bij het zien van het totaal.

© 2005-2015 Wiel Smeets / Feel The Fire Pages - logo-illustratie Venne Huisman - muziek ©Jos Smeets